CASCO önrész

CASCO önrész

A kötelező biztosítás mellett kivált új, néhány éves vagy esetleg lízingelt gépkocsik, motorok, robogók esetében, azért lehet szükségünk egy teljes körű CASCO biztosításra is, mert az a járművünkben keletkezett összes kárunkat megtéríti, akkor is, ha a balesetet adott esetben éppen mi magunk okoztuk. Egy teljes körű CASCO biztosítás, motor CASCO persze nemcsak a töréskárokat fedezi, kiterjed a lopáskárokra, tűzkárokra, elemi károkra is, és lehetnek olyan kiegészítői, melyek járművünk extra kiegészítőit vagy poggyászait védik. Léteznek rész CASCO biztosítások is, melyek csak törés- vagy lopáskárra vonatkoznak, sőt használt gépkocsik esetében egyes biztosítóknál cash-CASCO-t is köthetünk az idősebb autókra. A CASCO önrész viszont, bármely CASCO szerződés mellett döntünk is, sarkalatos pontja lesz biztosítási szerződésünknek. Hisz egyfelől magának a CASCO-nknak a díját is a CASCO önrész szabja meg, másfelől pedig autónk, illetve motorunk új értéke.

A CASCO önrész mértékét szerződésünk mindig kétféleképp adja meg. A CASCO önrész mértékét feltüntetik egyfelől egy konkrét, pontos összeg formájában és egy százalékos értékben is. Ha baleset történik, vagy bármilyen kár éri járművünket biztosítónk a számunkra jogosan megítélhető kártérítési összegből, ez megegyezhet a javíttatás költségeivel, levonja a CASCO önrészünket, mindig azt a CASCO önrészt, amelyik nagyobb értéket képvisel, így azt nekünk kell állnunk. Hisz ez az összeg a javítás költségeiből végső soron hiányozni fog.

Általában a legtöbb gépjármű tulajdonos akkor hibázik, amikor a CASCO szerződés, motor CASCO, robogó biztosítás esetén nem gondolva az esetlegesen bekövetkező bajokra, balesetekre túl magas önrészt vállal annak érdekében, hogy az amúgy elég magas CASCO díjakat mérsékelje.

A CASCO szerződésünk megkötésekor a biztosító ugyanis felkínál bizonyos opciókat a CASCO önrészre vonatkozólag, itt mindig konkrét összegeket és konkrét százalékokat sorolnak fel (például 10% és 100 ezer forint – általában ez a legalacsonyabb felkínált opció). A példában lévő 10%-ot mindig úgy kell értelmezni, hogy ez a keletkezett kár értékének a 10%-ával egyenértékű. Mivel a biztosító a kártérítési összegből mindig a nagyobb összeget vonja le, így a példánál maradva, ha egymillió alatti a kárunk, mindig 100 ezret fog levonni, hisz az éppen az egymillió 10%-a. Ha egymillió forint feletti a kár, akkor már 10%-ot vonnak le, hisz az minden esetben magasabb lesz, mint 100 ezer forint.

A CASCO önrészben szereplő összegben feltüntetett értéknek még egy fontos szerepe van. Ha kárunk éppen annyi, vagy kevesebb, mint 100 ezer forintra rúg, érvényes CASCO-nk értelmében a biztosítót nem terheli kártérítés fizetési kötelezettség.

Illetve bizonyos kártípusok esetében pedig, mint amilyen a lopás, a részlopás és az üvegkár a százalékban feltüntetett értéknek van szerepe, ezeknél a biztosító általában ezt a CASCO önrészt vonja le, de ha van valamilyen kiegészítő biztosításunk, például baleset-, vagy poggyászbiztosítás, akkor levonástól sem kell feltétlen tartanunk.

Mind az autósok, mind a motorosok körében örök dilemma, mikor járnak jobban, ha az alacsonyabb, vagy ha a magasabb önrész mellett döntenek. Mindkettőnek megvan a maga előnye és hátránya.

Ha magasabb a vállalt CASCO önrész, a biztosítás díja alacsonyabb lesz, viszont, nagyobb összegű károkat is fizethetünk zsebből, ha magas önrészt vállalunk. És a kártérítési összegből is értelemszerűen a két nagyobb összeg közül a nagyobbat vonja majd le a biztosítónk.

Ha alacsony a vállalt CASCO önrész, akkor viszont a biztosítás díja lesz, lehet borsos.

Megkönnyítve a választásunk a biztosítók sokszor eleve csakúgy hajlandók szerződést kötni velünk, nagyértékű gépkocsik, motorok esetében például, hogy ők döntik el, milyen önrész mellett hajlandóak egyáltalán aláírni papírjainkat.

És a CASCO biztosítás díját nemcsak magas CASCO önrésszel csökkenthetjük, csak ezért nem érdemes tehát belefutni, de a CASCO bónusz intézménye is lehetőséget nyújt rá, akárcsak a kötelező biztosításnál a kármentes vezetéssel szerzett bonus fokozatok.

Kár esetén persze senkinek sem jön jól, hogy a CASCO önrész őt terheli, akár magas, akár alacsonyabb CASCO önrészt választott. Néhány biztosítónál elérhető egy olyan kiegészítő biztosítás is, mely az önrész CASCO névre hallgat, ezt a személygépjárművek és kistehergépjárművek tulajdonosai és üzembentartói köthetik meg, ha egyébként teljeskörű CASCO szerződéssel rendelkeznek.

Ez a kiegészítő biztosítás mentesíthet bennünket az önrész megfizetésétől, és nem is olyan vészes az éves díja, pláne ha a kötelező bónusz fokozatunk legalább B2, vagy annál magasabb. Ez a kiegészítő biztosítás viszont csak töréskároknál jelenthet menedéket, melyet a biztosító a töréskárra megállapított fix önrész alapján fizet ki. Vagyis, ha továbbra is a fennebbi példánál maradunk és a töréskár kevesebbre rúg, mint egymillió forint, a biztosító teljes mértékben átvállalja CASCO önrészünket. Ha pedig magasabb, mint egymillió, akkor az általunk megadott önrész összegben megadott értékét, tehát a 100 ezer forintot fizeti helyettünk, míg az azon felül maradó 10 ezer forint továbbra is bennünket terhel.

Biztosítás kalkulátor

Egyéb biztosítások

Biztosítás tipp

Legfrissebb biztosítás cikkek